Women’s Political Participation: Exclusion and Reproduction of Social Roles Case Studies from Lebanon

Publisher(s): 
Lebanon Support
Publishing Year: 
2018
Author(s): 
Lebanon Support
Manar Zaiter
Sarah elMasry
Dossier: 
Gender Equity Network
Theme: 
Gender
Resource Type: 
Report
This study seeks to expand understanding of women’s participation in the Lebanese political system – a system founded on confessionalism, political familism, clientelism, and other factors which reinforce kinship-based patriarchy. The study looks at both leadership and rank and file positions in four different examples: a political party, a syndicate, a civil society organisation, and a social movement. The study examines the structures of these entities, their positions on women's issues, and their practices in audience and public engagement, through analysis of official documents, public discourse, practices, and the experiences of and challenges faced by, women affiliated with these entities. This report is available in both English and Arabic.
 
In addition to this report, Lebanon Support prepared a qualitative infographic based on the findings of this report titled "Barriers hindering women's full political participation in Lebanon". 
 
في إطار النظام السياسي اللبناني الذي يقوم على المحاصصة الطائفية والعائلية السياسية والزبائنية المتمثلة في نظام الزعامة، والذي يعزز من الأبوية القائمة على القرابية، تسعى هذه الدراسة إلى فهم وتحليل مشاركة النساء في مواقع قيادية وقاعدية في أربعة كيانات في لبنان تتضمن حزب سياسي، نقابة، منظمة مجتمع مدني وحركة اجتماعية. تفحص الدراسة الهياكل والبنى المؤسسية لتلك الكيانات ومواقفها من قضايا النساء، والديناميات التي تعتمدها للتفاعل مع محيطها، وذلك من خلال تحليل وثائقها الرسمية، خطابها العام، ممارساتها، وأخيراً تجارب النساء المنتميات لها وما عايشنه من تحديات ضمن هذا الإطار. هذا التقرير متوفر باللغتين العربية والانكليزية.
 
بالإضافة إلى هذا التقرير، أعّد مركز دعم لبنان رسم بياني مبني على نتائج هذا البحث بعنوان "العوائق التي تعرقل المشاركة السياسية الكاملة للمرأة في لبنان".
 
Keywords: 
Women in Politics, Gender Gap, Gender Roles, Political Participation
Edition: 
2018
Embed this content: 
Copy and paste this code to your website.